Základní škola a Základní umělecká škola Líbeznice
Základní škola
Základní umělecká škola
Líbeznice
Úvod » Základní škola » Školní poradenské pracoviště

Školní poradenské pracoviště

Na Základní škole a Základní umělecké škole Líbezníce (dále škola) je zřízeno školní poradenské pracoviště (dále ŠPP) za účelem kvalitního vzdělávání žáků a vytváření přátelské tvůrčí atmosféry. ŠPP poskytuje bezplatné poradenské služby žákům, zákonným zástupcům žáků, pedagogům školy, školám nebo školským zařízením.

Obsah poradenských služeb, které poskytuje ŠPP, je v souladu s platnou legislativou a dle vyhlášky č.248/2019 Sb., kterou se mění vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů. Vrchním orgánem Školního poradenského pracoviště je pedagogická rada, která se skládá ze všech pedagogů školy.

Ve škole jsou zajišťovány poradenské služby v rozsahu odpovídajícím počtu a vzdělávacím potřebám žáků školy zaměřené zejména na:

  • prevenci školní neúspěšnosti;
  • poskytování podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami;
  • sledování a vyhodnocování účinnosti zvolených podpůrných opatření;
  • podporu vzdělávání žáků nadaných a mimořádně nadaných;
  • podporu vzdělávání a sociálního začleňování žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami;
  • průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s výchovnými či vzdělávacími obtížemi a vytváření příznivého sociálního klimatu pro přijímání kulturních a jiných odlišností ve škole;
  • včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů,
  • předcházení všem formám rizikového chování včetně různých forem šikany a diskriminace;
  • průběžné vyhodnocování účinnosti preventivních programů uskutečňovaných školou,
  • metodickou podporu učitelům při použití psychologických, speciálně pedagogických a logopedických postupů ve vzdělávací činnosti školy;
  • spolupráci a komunikaci mezi školou a zákonnými zástupci;
  • spolupráci školy při poskytování poradenských služeb se školskými poradenskými zařízeními;
  • kariérové poradenství spojující vzdělávací, informační a poradenskou podporu k vhodné volbě vzdělávací cesty a pozdějšímu profesnímu uplatnění.

Kontakty na ŠPP

Výchovný poradce poskytuje zejména:

  • spolupracuje s učiteli na identifikaci žáků, kteří potřebují dodatečnou podporu v oblasti vzdělávání a osobního rozvoje;
  • zprostředkování diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb a mimořádného nadání;
  • přípravu podmínek pro vzdělávání pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami;
  • monitoruje pokrok žáků a poskytuje zpětnou vazbu o jejich vývoji a potřebách;
  • zajišťuje pravidelnou komunikaci s rodiči a zákonnými zástupci, aby je informoval o pokroku jejich dětí a o možnostech podpory;
  • podporu při volbě povolání a kariérové poradenství; 
  • sleduje aktuální trendy a změny v oblasti vzdělávání a pracovního trhu, aby mohl poskytovat relevantní a aktuální informace žákům a rodičům;
  • spolupracuje s odborníky, jako jsou kariérní poradci a psychologové, na zajištění komplexní podpory pro žáky.

Školní psycholog provádí zejména:

  • krizovou intervenci a zpracování krize pro žáky, pedagogické pracovníky a zákonné zástupce;
  • metodické intervence pro pedagogické odborníky;
  • depistáž specifických poruch učení;
  • diagnostiku při vzdělávacích a výchovných problémech žáků;
  • péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým jsou poskytována podpůrná opatření, zejména pomoc při sestavování plánu pedagogické podpory;
  • individuální případovou práci se žáky v osobních problémech, zejména konzultace;
  • prevenci školního neúspěchu žáků;
  • zjišťování a řešení sociálního klimatu ve třídě.

Speciální pedagog provádí zejména:

  • vyhledávání a diagnostika žáků se speciálními vzdělávacími potřebami;
  • dlouhodobou a krátkodobou individuální speciálně pedagogickou péči za účelem naplňování podpůrných opatření pro žáky, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační činnosti;
  • spolupracuje s učiteli na přizpůsobení výukových metod a materiálů tak, aby vyhovovaly potřebám žáků se speciálními vzdělávacími potřebami;
  • spolupracuje s ostatními odborníky na tvorbě a implementaci individuálních vzdělávacích plánů (IVP) pro žáky se speciálními potřebami;
  • úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů;
  • poskytuje poradenství a podporu rodičům při výběru vhodných vzdělávacích možností pro jejich děti.

Garant podpory nadání, speciální pedagog zajišťuje zejména:

  • identifikaci a podporu žáků s mimořádným nadáním;
  • organizaci a koordinaci programů zaměřených na rozvoj talentu a nadání;
  • poskytuje poradenství učitelům ohledně metod a přístupů k práci s nadanými žáky;
  • spolupráci s učiteli při vytváření obohacujících vzdělávacích aktivit a projektů;
  • poradenství pro rodiče a zákonné zástupce ohledně vzdělávacích možností pro nadané žáky; 
  • vytváří a udržuje síť kontaktů s odborníky a institucemi, které se specializují na rozvoj nadání a talentu, a zajišťuje tak přístup k nejnovějším informacím a metodám.

Školní metodik prevence provádí zejména:

  • záchyt signálů rizikového chování;
  • vyhodnocuje a analyzuje data o rizikovém chování žáků a navrhuje cílené intervence;
  • vyhledávání a nastavení vhodné podpory směřující k odstranění rizikového chování;
  • individuální a skupinovou práci se žáky s obtížemi v adaptaci, se sociálně-vztahovými problémy, s rizikovým chováním a problémy, které negativně ovlivňují jejich vzdělávání;
  • poskytování poradenských služeb zákonným zástupcům žáků s rizikem či projevy rizikového chování; 
  • koordinaci a realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci rizikového chování žáků;
  • vytváří a implementuje preventivní programy zaměřené na zdravý životní styl, jako jsou programy proti šikaně, drogové prevenci a prevenci závislostí;
  • vyhodnocuje účinnost preventivních programů a aktivit a navrhuje jejich zlepšení;
  • spolupracuje s externími odborníky a institucemi na zajištění komplexní podpory pro žáky.

Sociální pedagog se zaměřuje zejména na:

  • podporu žáků v oblasti sociálních dovedností a vztahů;
  • pomoc při řešení konfliktů a problémů v mezilidských vztazích;
  • organizaci aktivit zaměřených na rozvoj sociálního cítění a empatie;
  • spolupráci s rodinami a komunitou na zajištění podpory pro žáky v obtížných životních situacích;
  • monitoruje a analyzuje sociální klima ve škole a navrhuje opatření pro jeho zlepšení;
  • organizuje aktivity zaměřené na integraci žáků z různých sociálních a kulturních prostředí;
  • poskytuje podporu a poradenství žákům, kteří se potýkají s obtížemi v rodině nebo v osobním životě;
  • poskytuje podporu žákům, kteří čelí sociálním nebo ekonomickým obtížím, a pomáhá jim najít vhodné zdroje a služby; 
  • organizuje programy zaměřené na rozvoj sociálních dovedností a empatie mezi žáky;
  • spolupracuje s dalšími odborníky na zajištění komplexní podpory pro žáky, kteří čelí sociálním nebo emocionálním problémům.

ŠPP velmi úzce spolupracuje s pedagogicko-psychologickou poradnou (dále PPP) pro Středočeský kraj pracoviště Praha-východ se sídlem Mochovská 570, 194 00 Praha 9www.pppstredoceska.cz.  PPP SK je samostatné poradenské zařízení s celokrajskou působností a je legislativně vymezená jako součást systému poskytujícího poradenské služby ve školách a školských zařízeních. ŠPP dále spolupracuje se speciálním pedagogickým centrem (dále SPCŠtíbrova 1691, 182 00 Praha 8www.stibrova.cz

Spolupráce s PPP 

Je mířena zejména k:

  • řešení výukových a výchovných problémů žáků,
  • vypracování odborných posudků jako podkladů pro vytváření individuálních vzdělávacích plánů (dále IVP) pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a pro mimořádně nadané žáky,
  • vypracování návrhu opatření pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáků,
  • poskytování metodické podpory škole (školení pedagogů, konzultace, návštěva psychologů).

Spolupráce se SPC

Jedná se zejména o:

  • mentální postižení,
  • tělesné postižení,
  • kombinované vady,
  • vývojové poruchy,
  • poruchy pozornosti,
  • poruchy aktivity,
  • poruchy autistického spektra,
  • poruchy vývoje řeči.

Pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a pro zdravotně postižené žáky v souladu s vyhláškou 72/2005 o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných jsou zřízené dvě praktické třídy na 1. a 2. stupni školy. Jedná se o speciální vzdělávání žáků se zdravotním postižením formou skupinové integrace. Odbornou pomoc žákům zde poskytují speciální pedagogové ve spolupráci s asistentem pedagoga.

Individuální integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami probíhá v běžných třídách. Na žádost rodičů a na základě doporučení s pedagogicko-psychologické poradny se stanovuje individuální vzdělávací plán.

Tímto způsobem je v naší škole zajištěno, že každý žák má přístup k potřebné komplexní podpoře a zdrojům ve všech oblastech vzdělávání a osobního rozvoje. Odborníci ve školním prostředí hrají klíčovou roli v identifikaci potřeb žáků a v poskytování cílené pomoci, což přispívá k vytváření pozitivního a podpůrného vzdělávacího prostředí a k celkovému zlepšení školního klimatu. 

Škola usiluje o propojenost a spolupráci všech osob a subjektů poradenského procesu, protože je velmi důležitá na dosažení společného cíle – podpořit každého žáka v jeho vzdělávacím a osobním růstu.

Základní škola
Základní umělecká škola
Líbeznice
Základní škola a Základní umělecká škola Líbeznice

Adresa:
Měšická 322
Líbeznice
250 65

Právní forma:
Příspěvková organizace

IČ: 00875911

Spisová značka:
Pr 145 vedená u Městského soudu v Praze

Datová schránka:
d4vmpdn

Copyright © 2025. Všechna práva vyhrazena. Prohlášení o přístupnosti. GDPR. COOKIES.